Handleiding

Deze module gaat over seksuele diversiteit.

Door deze module te volgen leer je hoe je dit onderwerp een plaats kunt geven in je stageklas en straks als groepsleerkracht. Ofwel, hoe aandacht voor seksuele diversiteit hoort bij jouw professionele houding als leerkracht.

Waarom dit belangrijk is, lees je in de intro

Inpassing in de opleiding

De studielast van deze module is maximaal 27 uur. Overleg met je mentor of docent wanneer je deze inplant, bijvoorbeeld in de keuzemodule van de ‘vrije ruimte’. Zoek, als het kan, een paar medestudenten die deze module ook willen doen, want een aantal opdrachten zijn bedoeld voor groepswerk.

Aan het werk

• Hou de gegeven volgorde aan: doe eerst A, dan B en tenslotte C.
  • Aan het klokje kun je zien hoeveel tijd een onderdeel kost. A en B beslaan ieder 3 uur, C is het omvangrijkst met 21 uur.
  • Bij elke opdracht vind je werkbladen (Word). Deze kun je downloaden, invullen en vervolgens uitprinten voor je docent.

Opbouw van de module

A. In de Spiegel

In onderdeel A ‘In de spiegel’ neem je je eigen houding en persoonlijke geschiedenis onder de loep: Hoe ben je opgegroeid, met welke beelden over jongens en meisjes en over homoseksualiteit? Je verkent je eigen grenzen: Je gaat na hoe je jezelf ziet en je experimenteert met je uiterlijk en houding.

B. Zit dat zo?

Heb je echt homoseksuele pinguïns en schapen? Op welke leeftijd weten kinderen of ze hetero zijn, bi of homo? Of is die scheiding niet altijd zo strikt? En wat vinden ouders er van als een leerkracht de boodschap wil overdragen dat homoseksualiteit normaal is? In onderdeel B ‘Zit dat zo?’ test je jouw kennis over homoseksualiteit. Hier vind je bovendien de meest voorkomende vooroordelen en misvattingen.

Juf Janine formuleert het zo: ‘Vooroordelen leven onopgemerkt voort. Ze bestaan en zonder dat je het weet bevestig je ze, ook in de klas. Niet zozeer door wát je zegt. Eerder nog door wat je níet zegt.’

C. Op school

Onderdeel C ‘Op school’ is gericht op de onderwijspraktijk. Je scherpt je vaardigheden als toekomstige onderwijsprofessional en breidt je handelingsrepertoire uit, zowel op de pabo als op de basisschool. Je onderzoekt hoe je het beste kunt reageren, als kinderen elkaar voor ‘homo’ uitschelden en denkt na over je reacties op weerstanden van ouders. Het klimaat op school komt aan bod: Is het homovriendelijk en wat kan beter? Je krijgt inspirerende casussen en lesvoorbeelden voorgelegd en ontdekt lees- en prentenboeken waarin seksuele diversiteit voorkomt. Tenslotte ontwerp je zelf een les, bijvoorbeeld over de liefde of bij een leesboek.